تزریق فیلر یکی از روش های ایمن، غیر تهاجمی، موثر و کم هزینه در جوانسازی، رفع چین و چروک، خطوط اخم و لبخند، حجیم سازی و موارد دیگر در نواحی مختلف بدن می باشد. انجام مراقبت های بعد از فیلر از ضروری ترین اقدامات بعد از تزریق بوده، که سبب افزایش ماندگاری و داشتن نتیجه ای مطلوب و بسیار موثر است. بهتر است در مقاله دکتر پریسا زندی با ما همراه باشید تا در خصوص این مراقبت ها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مراقبت های بعد از فیلر

مراقبت های ضروری لازم بعد از فیلر

فعالیت های سنگین

فعالیت زیاد و انجام ورزش های سنگین بلافاصله بعد از تزریق سبب افزایش فشار خون و در نتیجه تورم و کبودی در ناحیه تزریق خواهد شد. بنابراین توصیه می شوددر مراقبت های بعد از فیلر ، تا 48 ساعت بعد از انجام این روش زیبایی از فعالیت های سنگین دوری کنید.

مصرف دارو

در مراقبت های بعد از فیلر ، از مصرف هرگونه دارو موثر در خونریزی و کبودی یک الی دو روز قبل از تزریق ژل خودداری کنید. داروهایی مانند آسپیرین ، ایبوپروفن و انواع مکمل های حاوی روغن ماهی از جمله دارو های رقیق کننده خون و موثر در افزایش کبودی می باشند.

پرهیز از لیزر درمانی

انجام لیزر بعد از درمان با استفاده از فیلر، سبب شکسته شدن پیوند های ژل شده و تمامی ماده تزریقی را در مراقبت های بعد از فیلر ، تجزیه خواهد شد.

از لوازم ارایشی استفاده نکنید!

اگر از این روش درمانی در ناحیه ای از صورت خود بکاربرده اید ، تا زمانی که پزشک خوب در تهران ، به شما اجازه دهد و در مراقبت های بعد از فیلر ، نمی توانید از لوازم آرایشی بعد از تزریق استفاده کنید.

عدم مصرف نوشیدنی الکل

الکل تاثیر بسیاری در افزایش تورم و کبودی دارد، بنابراین توصیه می شود از چند روز قبل از تزریق ژل و تا پایان دوره نقاهت و همچنینی در هنگام مراقبت های بعد از فیلر ، از مصرف هر گونه نوشیدنی های الکلی و حاوی الکل بپرهیزید.

بدن خود را هیدراته نگه دارید

یکی از موارد ضروری در مراقبت های بعد از فیلر، مصرف مقادیر بسیار زیاد آب می تواند تاثیرات خوبی در روند بهبودی و کاهش دوره درمان هر فرد داشته باشد.

استراحت

در زمان استراحت و رعایت مراقبت های بعد از فیلر ، برای جلوگیری از تجمع خون در ناحیه که درمان شده بهتر است آن را با استفاده از یک بالشت به سمت بالا نگه دارید.

🌟 نمونه ای از تزریق فیلر لب ، انجام شده توسط دکتر پریسا زندی.

ماساژ

تا دو روز بعد از تزریق ژل از ایجاد هرگونه فشار و یا ماساژ محل تزریق جدا خودداری کنید. این کار سبب جا به جایی مواد و عدم تقارن خواهد شد.

کمپرس های سرد

وجود درد،کبودی و تورم یکی از عوامل شایع بعد از تزریق ژل می باشد. بنابراین شما می توانید در مراقبت های بعد از فیلر با استفاده از یک کمپرس سرد برای درمان و بهبود این علائم بهره ببرید.

درد شدید

افرادی با پوست های حساس و یا داشتن آستانه تحمل درد پایین می توانند، در مواقع درد محل تزریق از مسکن های توصیه شده توسط پزشک برای تسکین درد های خود استفاده کنند.

شست و شو

با توجه به مراقبت های بعد از فیلر می توانید محل تزریق ژل را با یک شوینده ی ملایم و به آرامی بدون وارد کردن هیچ گونه فشاری بشویید.

آب و هوای سرد و گرم

از رفتن به حمام های آب گرم ، سونا و جکوزی خودداری کنید. همچنین بهتذ است بدانید در مواقع رعایت مراقبت های بعد از فیلر ، استفاده از آب های سرد و قرار گرفتن در محیط های سرد و خنک بعد از این روش درمانی توصیه نمی شود. تا یک هفته بعد از تزریق فیلر بهتر است، از آب ولرم و متعادل برای انجام هر کاری استفاده شود.

استفاده از یخ

استفاده از کمپرس های یخ هم از موثر ترین روش های جلوگیری و کاهش تورم در محل تزریق شده می باشد. یک کمپرس یخ را در یک حوله پیچانده و سپس بر روی محلی که متورم شده است قرار دهید.

آفتاب

پوست بعد از انجام این روش درمانی بسیار حساس خواهد شد، بنابراین در مراقبت های بعد از فیلر از قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه خورشید دوری کرده، و در مواقع ضروری از کرم های ضد آفتاب و کلاه های آفتابی استفاده کنید.

تبخال

در صورت سابقه تبخال حتما آن را به بهترین پزشک در تهران اطلاع دهید. سوراخ های ایجاد شده در محل تزریق در افزایش بروز تبخال بسیار تاثیر است.

از چه مواردی بعد از تزریق فیلر باید اجتناب کرد؟

1. از تماس با حرارت شدید خودداری کنید (مانند استفاده از سونا یا جکوزی).
  2. در ایام اولیه پس از درمان، از وارد آوردن فشار بر مناطق درمان‌شده بپرهیزید (برای مثال به پشت بخوابید).
  3. از انجام فعالیت‌های سنگین به مدت 24 ساعت پس از درمان پرهیز کنید.
  4. تا 24 ساعت پس از درمان الکل مصرف نکنید.
  5. از استفاده از محصولاتی مانند AHA (استیک اسیدهای آلفا هیدروکسی)، رتینول (Retinols)، ویتامین C و یا حتی آرایش کردن به مدت ۲۴ ساعت پس از درمان خودداری کنید.
  6. دو هفته پس از درمان، از انجام فیشیال، واکسینگ صورت، پیلینگ گلیکولیک یا AHA، درمان‌های IPL ، و میکرودرمابرازیون پرهیز کنید.

لطفا اگر نیاز به درمان های دیگر دارید قبل از انجام با پزشک خود مشورت کنید.

مدت زمان ریکاوری بعد از تزریق فیلر چقدر است؟

مدت زمان بازگشت به حالت عادی بعد از تزریق فیلر ۳-۴ هفته است. در این مدت، فیلرها به بافت پوست نفوذ کرده و محل های تزریق بهبود می‌یابند، بنابراین نتایج نهایی تنها در این بازه زمانی قابل مشاهده خواهند بود. حتی ممکن است محل های تزریق شده به دلیل وجود تورم نامتقارن به نظر برسند . همچنین هیچ تزریق دیگری در این بازه 4 هفته ای نباید انجام شود.

عوارض عدم رعایت مراقبت های بعد از فیلر چیست؟

سوزش محل تزریق: با رعایت نکردن مراقبت های لازم ممکن است محل تزریق به علت استفاده از سوزن دچار سوزش شده، و مدت زمان زیادی تا بهبودی کامل صرف شود.

کبودی: مصرف داروهای موثر در انعقاد خون و عدم توجه به دوری کردن از مصرف دخانیات می تواند در کبودی محل تزریق فیلر و اطراف آن بسیار موثر باشد.

قرمزی محل تزریق ژل: قرمز شدن پوست در این روش درمانی و به هنگام رعایت مراقبت های بعد از فیلر  شایع بوده، اما انجام ندادن اقدامات بعد از فیلر می تواند سبب طولانی تر شدن قرمزی پوست شود.

التهاب و تورم: تورم و التهاب نیز از طبیعی ترین عوارض بعد از انجام این روش زیبایی می باشد، اما اگر مراقبت ها لازم به درستی و به موقع صورت نگیرد، این التهابات تا مدتی طولانی تری باقی خواهد ماند.

عدم تقارن: از جمله عوارض جبران ناپذیر و احتیاج به تجزیه فیلر و تزریق مجدد آن، انجام فعالیت های نادرست و موثر در جا به جایی ژل و در نتیجه عدم تقارن در قسمت های تزریق شده می باشد.

میزان ماندگاری فیلر چقدر است؟

به طور کلی تزریق ژل در نواحی مختلف بدن 7 الی 18 ماه بوده و در نواحی صورت این ماندگاری حدودا 6 الی 12 ماه می باشد.  البته با تکرار جلسات و تزریق مجدد و همچنین رعایت تمامی نکات مراقبت های بعد از فیلر می تواند در ماندگاری فیلر بسیار موثر باشد.

چه زمانی می توانم مجدداً تزریق انجام دهم؟

برای دستیابی به نتایج بهتر و دلخواه تر پس از گذشت 6 تا 8 هفته می توانید دوباره تزریق فیلر را انجام دهید. ممکن است برخی از زیباجویان برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز به چند جلسه درمانی داشته باشند. لطفاً توجه داشته باشید که شرایط هر متقاضی متفاوت است و به مقدار مختلفی از فیلر پوستی نیاز دارد. اهمیت بسیاری دارد که برای انجام درمان های بیشتر با فیلر پوستی با پزشک خود مشورت کرده و راهنمایی های لازم را از او بخواهید.

🌟 تزریق فیلر در زیر چشم ، چانه و خط خنده توسط دکتر پریسا زندی.

تغذیه مناسب در مراقبت های بعد از فیلر

همانطور که اشاره شد، در زمان مراقبت های بعد از فیلر به مقدار کافی آب بنوشید. کمبود آب بدن بر عملکرد درست ژل های تزریق شده تاثیری منفی خواهد گذاشت. علاوه بر مصرف آب از مصرف الکل برای کاهش تورم و التهابات جدا خودداری کنید. اما بسیار توصیه می شود بعد از تزریق فیلر به مقدار مناسبی از کربوهیدرات هایی مانند: سیب زمینی و جو دو سر، لوبیا و غیره استفاده کنید.

نکته: در صورت تزریق در نواحی مانند لب ها، از مصرف مواد غذایی داغ و بسیار گرم خودداری کنید، زیرا گرما سبب کاهش ماندگاری و تاثیر گذاری ژل خواهد شد.

سوالات متداول مراقبت های لازم بعد از تزریق فیلر

آیا بعد از تزریق ژل می توان از روش های زیبایی دیگری بهره برد؟

پوست بعد از تزریق فیلر دچار حساسیت شدیدی شده، بنابراین بیمار باید حدود یک هفته بعد از تزریق صبر کند و تمامی مراقبت های بعد از فیلر را به خوبی انجام دهد. سپس بعد از آن می تواند برای استفاده از دیگر روش های درمانی و زیبایی اقدام کند.

استرس چه تاثیری در روش درمان فیلر دارد؟

در واقع می توان دوری از استرس و اضطراب را یکی از مراقبت های بعد از فیلر دانست. استرس علائم پیری را افزایش داده و سبب کاهش ماندگاری ژل خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از استرس بعد از تزریق با انجام روش های درمانی متعدد و کاربردی می توان آن را کنترل و کاهش داد.

آیا تزریق فیلر درد دارد؟

درد ناشی از سوزن های مخصوص تزریق فیلر به استانه تحمل درد افراد بستگی دارد. این موضوع در تمامی افراد یکسان نبوده، و بهتر است بدانید پزشک خوب در تهران ، قبل از شروع به درمان از بی حسی های موضعی استفاده خواهد کرد. اما با انجام برخی مراقبت های بعد از فیلر می توانید دردهای آن را تسکین دهید.

آیا بعد از تزریق فیلر می توان شنا کرد؟

رفتن به استخر و شنا کردن تنها بعد از گذشت چند روز و بهبودی کامل محل های قرار گیری سوزن امکان پذیر بوده، و در صورت عدم توجه به آن سبب بروز عوارض خواهد شد.